Anhöriga iFokus

Anhöriga

Etikett: ot-utanför-ämnet
Läst 1077 ggr
Intehärutandär
0

Vad äter Ni till jul?

För mig som vuxen är ju julen oftast vad man äter och umgänget. Glädje. 

Gör Ni någon speciell julmat, eller blir Ni bjudna? Kanske köper färdig på affären? Kanske har Ni något smarrigt recept att dela med av?

Någon favorit på julbordet?

Jess89
0

Favoriterna på julbordet är köttbullar, omelett och revbensspjäll. Om jag inte sitter ensam blir jag bjuden på mat. Men om jag sitter ensam bakar jag bröd och köper gröt, det räcker för mig.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Intehärutandär
0

Jag är vegetarian sedan barnsben, så jag äter ingen traditionell middag direkt. Rödbetssallad gör jag själv. Det är nog det enda faktiskt. Någon vegetarisk kopia av julbordet har aldrig lockat. Kaviarägg med, fast det är en påsk-sak som vi tagit till julen med. 

Sedan potatisgratäng istället för Jansson, men det är ju inte "juligt". Barnet gör julköttbullar och köper prinskorv, hästkorv och medvurst. 

Då vi firade med släkten så var det Jansson, sylta, hästkorv, medvurst, siller, fylld omelett, kokt potatis, rödbetssallad, ostbricka, köttbullar, prinskorv, kaviarägg, lutfisk, lax…fördelat på de tre juldagarna. Oftast fisk dagen efter, då de 'tröttnat' på den mastiga maten.

Så på vårt bord i år blir det nog min rödbetssallad, ägg, köttbullar, prinskorv, potatisgratäng - vörtlimpa, korvost, gräddost, julmust. 

Min favorit är nog rödbetssalladen. Den är fräsch och god. Äter bara rödbetor en gång om året, så varje jul brukar jag finna den gamla burken med inlagdna rödbetor från förra året. 😛