Anhöriga iFokus

Anhöriga

Etikettövrigt-anhöriga
Läst 2260 ggr
[erikam]
0

Min mormor och jag

Hej på er! Just nu känner jag för att skriva av mig lite och förväntar mig egentligen inga svar. Ibland kan det vara skönt att skriva av sig öppet så någon kanske kan dela ens tankar med en. Min mormor fick diagnosen bröstcancer i slutet av sommaren. Sedan dess har hennes liv varit kantat av strålbehandlingar och cellgifter… lilla mormor. Jag bor i en annan stad och studerar, därför har jag inte möjlighet eller ekonomi att åka "hem" så ofta. Med andra ord ser jag inte mina släktingar allt för ofta. Mormor har jag bara träffat tre gånger sedan hon insjuknade. Jag var där med mina föräldrar dagen innan julafton och då var mormor så dålig. Hon knatade runt i hennes och morfars villa med käppen i högsta hugg och var så smal och liten… Hon opererades i september om jag inte minns fel och de fick bort hela tumören, hon fick också operera bort sitt bröst. Mamma har berättat att hon fått ett "låtsasbröst" och hon har också fått en peruk eftersom allt hennes hår på kroppen har ramlat av. Jag fick lite av en chock när jag såg henne i julas. Mormor som alltid varit en riktig krutgumma (hon är inte ens så gammal, 70 år) med kaxig attityd, ett varmt hjärta och runda goa kinder. Nu var hon vit, smal och kantig. Mormor orkade inte så länge den dagen och vi åkte hem efter en kopp kaffe. När jag ringer mormor säger hon alltid att hon mår bra, men mamma som följer med henne på behandlingar varje dag säger något helt annat… Varför kan hon inte säga som det är? Idag var jag där hos mormor och morfar tillsammans med mamma och mormor mådde riktigt bra. Nu går hon på strålningar som varar året ut (om jag inte minns fel). Mormor hade ansträngt sig och hade fina kläder, lite smink, sina fina smycken och sin peruk. Mormor sa till oss "Titta mina små fåglar, nu har håret börjat växa ut igen" och så tog hon av peruken för att visa. Jag fick en sådan chock att jag fick gå in på toaletten och kräkas. Där satt jag sedan på golvet några minuter och grät. Min lilla, lilla mormor. Jag skäms så över min reaktion och sa inget när jag kom ut från toaletten. Mormor hade då tagit på sig sin peruk igen. Jag ville kunna ha sagt något fint till henne. Hon var ju så glad och stolt över de små fjunen som fanns på hennes huvud. Men det gick inte. Vidriga sjukdom, fy bubblan. (Hoppas jag satt i rätt kategori, tyckte det var svårt…)

Intehärutandär
0

Kan inte relatera till denna hemska sjukdom, men mormor. Min mormor har varit en rejäl bit stål-mommo. Nu är hon så tunn och ser så skör ut. Min starka mommo! Vid varje besök, så har jag tänkt att smalare kan inte bli. Igår stack axlarna argt fram som spetsiga knivar. Var tvungen att dra ner hennes morgonrock för att se och känna om det var sant. Min mormor har haft ont hela mitt liv, men aldrig klagat. Man gjorde inte det då dem växte upp. Saker och ting var tvungna att göras ändå. I mormors fall, ta hand om fyra små barn utan rinnande vatten och toalett i huset. Mitt råd är att ring din mormor. Det gör jag, en gång i veckan ungefär - 2-3 timmar åt ggn. Mormor blir så glad då. Hennes kropp strejkar, men hon är klar i knoppen. Jag bor 3 mil bort bara, men ekonomin stoppar mig med.

[erikam]
0

Åh jag känner igen det, att de aldrig klagar. Våra älskade krutgummor! Det är svårt att se dem förändras. På något vis har man en rätt klar bild om hur ens mormor, farmor, och alla gamla i ens närhet "ska" se ut och den bilden "ska" aldrig ändras. Jag ringer mormor, men hon säger "jo med mig är det bra" när man frågar. Kan hon inte säga som det är de dagar det är mindre bra? Jag vill kunna prata om det också, jag vill att hon ska känna att hon kan prata med mig om det.

Intehärutandär
0

Jag tror att dem vill skydda oss, även om man hunnit växa upp. Min mormor är mer mån om att jag och barnet har det bra. "Jag kan inte dö förrens saker å ting ordnat sig" har hon sagt. Även om din mormor kniper, så tänk att Du ändå får vara en del av hennes tid. Även om vissa saker inte pratas om. Varje stund är helig.

[erikam]
0

#3 Ja jag tror du har rätt i det du säger.. Vi får ta vara på tiden med våra gamla