ER HJÄLP MED UNDERSÖKNING
Hej!
Jag gör en liten undersökning om hur personer ser på personer med neuropsykiatriska funktionshinder (adhd/aspergers/autsim) som hamnat på fel sida av lagen
Detta är till ett skolarbete så ni kommer vara helt anonyma. Kommer sammanfatta allt efter era åsikter
Frågorna:
1. Vet du vad neuropsykiatriska funktionshinder innebär?
2. Kan du nämna en känd brottsling som har något av dessa hinder?
3. Känner du någon med neuropsykiatriska funktionshinder?
4. Har du själv ett neuropsykiatriska funktionshinder?
5. Anser du att samhället gör tillräckligt för att hjälpa de här personerna?
6. Skulle du se annorlunda på en tonåring som misshandlat en kompis än en vuxen som gjort samma sak? (såklart har personen som slår ett neuropsykiatriska funktionshinder)
7. Hur anses du dessa personer visas upp i media? Bra/dåligt? Varför?
8. Varför tror du att dessa personer ofta hamnar får ett återfall?
Hej!
Jag är Sajtvärd här och uppskattar att du vill skriva om hur det är att leva med dessa funktionshinder. Det jag rekommenderar är att du först berättar lite vem du är, varför du vill skriva om detta, vilken utbildning, vad det ska användas till. Det är ett känsligt ämne förstår du
Sedan kan jag hjälpa dig att försöka få svar på dina frågor. Välkommen hit!
Med vänliga hälsningar Lisa
Oj förlåt :D
Jag heter angelika och gör ett examensarbete. Det är därför jag ställer dessa frågorna :) De kommer att sammanfattas för att se hur folk ser på dessa personer.
Det är en kurs som heter "neruopsykologi och kriminalitet" som jag går på distans via Kristianstad Högskola
Jag har länge varit facinerad av detta ämne eftersom jag känner folk med dessa symton som begått mer eller midnre allvarliga brott. Så då tänkte jag ta tillfället i akt och se vad min kommun gör för dessa personer på olika sätt, både för att förhindra att dessa kommer på fel väg och vad de gör under ev fängelsevistelse.
Jag har även "turen" att känna en kille med ADHD som rånat min närbutik. Jag ska interjuva honom för mitt arbete. Jag fick veta atthan hade ADHD för ca 1 månad sen och hade aldrig kunnat tro det :) Han är precis som jag annars (precis som alla andra med dessa symtom)
Jag svarar gärna på fler frågor
1. Vet du vad neuropsykiatriska funktionshinder innebär? Ja i stort, olika obalanser i olika system i hjärnan. Många bottnar i brist på signalsubstanser mm. I praktiken har man svårigheter med det kognitiva bl a. Svårt att generalisera.
2. Kan du nämna en känd brottsling som har något av dessa hinder? Kända brottslingar är ofta äldre och har sällan en diagnos på samma sätt tror jag. Men visst, det är tyvärr mänga med adhd som blivit kriminella för att de inte fått det stöd de behövt.
3. Känner du någon med neuropsykiatriska funktionshinder? Ja, säkert 20 personer inklusive mig själv.
4. Har du själv ett neuropsykiatriska funktionshinder? Ja, adhd. Diagnosticerad som vuxen.
5. Anser du att samhället gör tillräckligt för att hjälpa de här personerna? Nej, okunnigheten och häxjakten därmed är för stor. Det finns olika läger, de som har erfarenhet/utbildning hjälper mycket. De som inte vet ett skit och är över 30 år idag tenderar att bli arga och slå bort det och tycka att vi ska skärpa till oss. Lite som vissa anser om invandrare, "de kommer och bara tar våra jobb". Men unga människor är väldigt accepterande, de har växt upp med detta och det är inget konstigt. Det gläder mig.
6. Skulle du se annorlunda på en tonåring som misshandlat en kompis än en vuxen som gjort samma sak? (såklart har personen som slår ett neuropsykiatriska funktionshinder) Ja, jag sitter i den sitsen med min 19-årige bror. Han har asperger/asperger-drag. Då tycker jag att man på ett behandlingshem (där han är för att han inte kunde bo hemma, han hade inte gjort nåt) kan ha överseende med vissa försvar från denne när behandlarna gör sådant som är känt att aspergare har svårt för, tex kroppskontakt. Istället har de polisanmält honom varje gång. Han var inte "kriminell" innan, han behövde hjälp… Men som sagt, man måste se till varje situation och individ.
7. Hur anses du dessa personer visas upp i media? Bra/dåligt? Varför? Tex Expressen och liknande gör det värre för dessa personer, de har ingen kunskap. Det ger fruktansvärda följder för en redan missförstådd grupp. De gör det så "lätt" och svartvitt.
8. Varför tror du att dessa personer ofta hamnar får ett återfall? Nu vet ju inte jag om så är fallet (skulle vara spännande att se din källa till det påståendet) men om dessa inte har fått stöd att förstå vad de gjort och kanske har ett rörigt liv, så tenderar man (inkl jag själv) att tänka som ett barn/en hund, att man inte ser paralleller till tidigare situationer. Man känner ett stort behov/stress. Vi förstår ofta inte riktigt vad vi gjort för fel, NÅGOT vet vi men ofta har vi tänkt annorlunda än dem som står och skäller på oss. Världen är ibland svår att förstå för oss, våra hjärnor fungerar faktiskt annorlunda än andras. Det är bevisat.
Med vänliga hälsningar Lisa
3# Tusen tack för din medverkan!
1. Vet du vad neuropsykiatriska funktionshinder innebär? Mja nästan, inget jag dirket lägger energi på att läsa på för egen slkull, men tipsar gärna andra som inte har diagnos att göra det.
2. Kan du nämna en känd brottsling som har något av dessa hinder? Min släkt.
3. Känner du någon med neuropsykiatriska funktionshinder? Japp många.
4. Har du själv ett neuropsykiatriska funktionshinder? Yes. Adhd/as
5. Anser du att samhället gör tillräckligt för att hjälpa de här personerna? Nej.
6. Skulle du se annorlunda på en tonåring som misshandlat en kompis än en vuxen som gjort samma sak? (såklart har personen som slår ett neuropsykiatriska funktionshinder) Vissa med bokstav, kan agera våldsamt om bägaren rinner ut, skulle de då handla om något sådant har jag förståelse, själv slagit sönder hemmet många ggr, men är de vanligt slagsmål etc så nej.
7. Hur anses du dessa personer visas upp i media? Bra/dåligt? Varför? Bra, själv vart med i media, efter att föreläst om AS. Det skapar mer info.
8. Varför tror du att dessa personer ofta hamnar får ett återfall? Pga dåligt stöd och hjälp.
5# tack för din medverkan :)
Så lite så