Hur fungerar vita arkivet?
Har en undran angående vita arkivet.
Finns det någon tidsbegränsning på det?
Alltså, om jag t.ex fyller i ett sådant redan nu men lever i 30-50 år till.
Gäller den fortfarande då?
Är fortfarande rätt ung, men eftersom min svägerska som var 47 avled strax innan jul till synes utan orsak, så började jag fundera på hur det skulle bli om man själv skulle göra det.
Speciellt då det är flera i släkten som avlidit innan 60 pga sjukdomar och annat.
Visste inte vilken sajt som passar, så därför skrev jag här.
Passar det inte in så får admin ta bort det.
Vet heller inte vilken etikett som är lämplig?
Det är ju ett känsligt ämne, detta…
#0: Du kan fylla i Vita Arkivet idag och det gäller även om 20, 50 eller 70år.
Sen är det såklart bra om man själv tittar till det då och då ifall man ändrat sig på någon punkt.
// Harley
#1: okej, så bra.
Tänker det att det kommer att göra det lättare för familjen när den dagen väl kommer.
Såg att man kan fylla i det online också.
Ja, det har du rätt i.
Tänkte inte på det först, men bra att ha i åtanke.
#2: Oh ja, det är ett stort stöd för sina efterlevande att fylla i Vita Arkivet. 🖤
Jättefint att du tänker på sånt redan nu.
Jajamensan, man kan fylla i online. Var väldigt smidigt när jag gjorde det.
Jag har ett speciellt datum varje år då jag går in och kollar vad jag fyllt i och om något behöver ändras eller uppdateras.
// Harley
#3: jo, jag minns ju hur jobbigt det var med pappas dödsbo och planering inför begravning och allt det där då han inte hade hunnit fylla i sitt VA innan… och något sådant vill jag inte att de andra ska behöva gå igenom.
aha, ja, då blir det nog lättare för mig att komma ihåg också, om jag har ett specifikt datum att göra det på årligen.

Svärmor hade skrivit i Vita arkivet och det var så skönt.Att ordna allt på begravningsbyrån tog bara ett par minuter
Hon hade skrivit hur kistan skulle se ut vilka blommor osv
Själv har jag inte skrivit något men jag har berättat för mina nära och kära
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#5: förstår det. ♡
Att tala om det är ju alltid bra, fast samtidigt om det finns nedtecknat någonstans så kan inga detaljer glömmas bort.
Som det med min morfar - han ville bli kremerad om han dog först, men ha vanlig kista om mormor dog först då hon inte ville kremeras.
Detta mindes inte min mamma och hennes syskon förrän efter att morfar blivit kremerad, och då var det ju redan försent.
Jättebra att ha det nedskrivet. Släktingar kan minnas fel.