Dusch på boende
Jag hade en diskussion med min dotter igår.
Hon tycker att en dusch i veckan är för sällan p äldreboende.
Jag tycker att det är okej och min pappa är nöjd.
Det tar drygt en timme för honom att duscha och han behöver hjälp av två personer.
Han är ren ,nöjd med väldigt trött efter det äventyret
Hur ofta tycker ni att de gamla ska få hjälp att duscha.
Är en gång i veckan för sällan?
Stolt ägare till tre La permer
Det är nog väldigt individuellt. Är man ung så är en dusch per dag i underkant.
Jag tycker att det är viktigt hur din pappa mår och om det tar på krafterna så ska man väl ändå vara försiktig.
Sedan är det väl så att din pappa får hjälp med att tvätta sig dagligen?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag har jobbat i många år inom geriatrik och en gång i veckan är nog norm på många ställen.
En gammal ganska orörlig människa svettas inte på samma sätt så jag tycker det är helt normalt.
/Maria
Jag kan personligen tycka det är för lite men sen mor kom in på demensboende samt hade hemtjänsten innan så kan jag förstå att det är tidsbrist och räcka till för alla men två gånger det kan jag tycka dom kan få men när man själv duschar varje dag så får man lite svårt för det där och när mor var frisk duschade hon också varje dag.
Som sagt lite svårt har jag för det men dom har väl koll hoppas jag och får hjälp med att tvätta sig dagligen.
Där min pappa bor så duschar dem 1 ggn/ veckan ,
Sen tvättar dem säkert honom om han ber om hjälp till fler ggr, han får hjälp att duscha , han har en dusch stol 🪑 vilket han tycker är bra.
HH 🙂
Självklart tvättas han av dagligen
Jag duschar inte en gång om dagen Vi har inte ens någon dusch längre
Badar två till tre gånger i veckan och tvättar av mig däremellan.
Jag tror det här är något många anhöriga reagerar på för vi är ju så vana att ha tillgången till duschen varje dag men som skrivs ovan så kan det också bli svårt och ser jag på min mor nu blir hon mer och mer rullstolsbunden så allt tar längre tid och blir tyngre för personalen som jobbar med sånt här.
Läste för ett par år sedan om en man han hade fått någon duschmaskin eller vad dom nu kallade det för så han kunde ta sig själv in i duschen och duscha när och så ofta som han ville. Han bodde på något hem men hitta den artikeln nu blir att leta efter en nål i en höstack men han kände sig väldigt fri att kunna ta sin dusch när han själv kände för.
Minns inte nu om det var ett prov dom gjorde har inget sett om det sen men det var en väldigt bra mackapär som hjälpte honom riktigt bra när han själv inte klarade av duschandet.
- Redigerat 2024-02-06 15:04 av [solljust]
Ja att duscha själv med någon mackapär är nog inte så märkvärdigt men allt arbete runtomkring som torkning, på och avklädning m.m gör ju att det blir mer invecklat.
/Maria
#8: Absolut det såg jag när hemtjänsten var hit och hjälpte mor det tog tid något som normalt går så snabbt för oss så det här blir lite svårt att sätta sig in i men när man ser det med egna ögon då går det upp för en vilket enormt arbete dom som jobbar med det här gör det kan inte vara det lättaste och dom gör ett förbaskat bra jobb med tanke på allt som dom får ta hand om med patienterna.
Just nu får ingen besöka boendet mor är på magsjukan går där och bara en sån sak som flera magsjuka fy sjutton vilket skitjobb att ta reda på så all heder och eloger till alla som jobbar med dom här människorna dom gör det fantastiskt bra 😎
Min pappa behöver ju hälp av två personer för att duscha.Han kan inte själv ta sig från rullsloen till duschstolen utan tv personer och en lyftstol behövs och det tar rejält på honom att göra det.