Anhöriga iFokus

Anhöriga

Etikett: i-livets-slutskede-och-tiden-efter
Läst 2833 ggr
Mirella A
1

förlusst av en förälder

Min pappa do av hjärnhinneinflammation år 2007 och sen dess har jag blivit rädd för att dö ,rädd för att bli sjuk och har drabbats av panikångest.vart jag än har ont så tror jag att det är nån sjukdom och då får jag hjärtklappningar vilket jag undersökt massor med ggr på akuten och vårdcentralen.Jag har även pratat med kurator och psykologer men det hjälper för stunden bara.Jag drömmer om min pappa ofta och jag verkar inte kunna acceptera att han är död för jag och han bråkade månader före hans död och vi hade inte kontakt när han dog.Sen blev han begraven i vår hemland Bosnien och jag har inte haft råd att åka dit vilket gör mig galen. jag har 3 små barn så det gör det ännu svårare att åka dit. Om nån av er har ngr bra råd hur jag ska komma över detta skriv gärna.

MVH MirellaKyss

Maria
1

Det låter som du har både panikångest och en form av hypokondri.

KBT brukar vara en behandling som kan fungera.

Sedan kan det vara så att du tror att bara du får besöka graven så blir allting bättre men det kan också bli en stor besvikelse.

Försök att ha en minnesplats hemma kanske, för din pappa. Ett foto, tända ett ljus, prata osv.

Du behöver förmodligen någon form av terapi som varar längre.

Har du någon anhörig som du kan prata med dessa problem med?

/Maria

Mirella A
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo mamma ,syster och min kille .Jah har ringt kbt men de har jättelång väntetid,tack för ditt råd

MVH MirellaKyss

Maria
1

Bra att du har någon nära att prata om med dina problem. Synd att det ska vara så lång väntetid till KBT men hoppas du har hamnat i kön i alla fall.

Försök på egen hand att koppla bort irrationella tankar när de kommer. Lättare sagt än gjort förstås…

När du får hjärtklappning så försök att tänka på att det ÄR inget fel på ditt hjärta vilket de skulle sett på akuten vid alla dina besök. Försök att fokusera på annat när det börjar.

Kroppen kan spela en massa spratt när man blir stressad och orolig men det är för det mesta helt ofarligt även om det är obehagligt.

/Maria

Mirella A
0

Jag ska försöka.Skäms Tack så mkt

MVH MirellaKyss

JereMina
1

Jag har haft likadan problem och fick mycket hjälp via en psykolog. Så brukar jag sitta eller ligga ner och dra 5 djupa andetag för att slappna av och då brukar hjärtklappningen gå över.

Jag önskar dig lycka till Glad

Mirella A
0

Tack det ska jag prova faktisktGlad

MVH MirellaKyss

JereMina
0

Mirella, du kan bli lite yr första gångerna du gör detta men det är bara för att du får mer syre i huvudet och i hela kroppen. Det är bara så avslappnade då man gjort det ett antal gånger Tungan ute

Minxis
0

för står vad du pratar om. Min pappa dog för ett par år sedan och ärligt talat kan jag ju säga att jag inte kommit över det. Det gör man väl aldrig egentligen. Han låg inlagd på sjukhus men även läkarna sa att det hade inte ens hjälpt om han varit på sjukhuset, dom skulle ändå inte kunnat rädda honom. Då han fick en hjärnblödning helt plötsligt.

Det jag gjorde var att jag skrev ett brev. Det hjälpte mig med att acceptera det jag inte kunde ändra. Den mentala uppstressningen innan var helt sjuk. Men jag fick tipset om att skriva ett brev och tog mig kanske en månad att skriva det innan jag hade malt igenom. När jag då hade fått sagt allt och sedan läst det så ändrades det. Och varje gång jag känner att jag blir uppstressad över något liknande så har jag börjat skriva så. I text kan man få ut alla tankar utan att säga dom högt eller känna att man blir dömd för dom.

Hjälpte mig iallafall med att få bort både mentala och fysiska problem. Kanske kan hjälpa dig med.

Lycka till :)

Mirella A
0

Tack så jätte mkt .

MVH MirellaKyss

JereMina
0

#8 Bra tips för en del är det utmärkt att skriva av sig. Jag är en sådan!