Att vara medberonde
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om medberoende
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Att sjunka i styrka
Överlevnadsroller i en medberoendefamilj
Offertriangeln - Ett medberoendemönster
Vad är en möjliggörare?
För egen del tycker jag att det är fruktansvärt att bli medberoende o möjliggörare till en missbrukare. jag har erfarenhet av det från ett tidigare förhållande till en alkoholist.
För han vände o vred på saker o ting o manipulerade mig tills jag inte visste vem jag var. Till slut började jag ju själv dricka för att han inte skulle dricka upp allt. Tur var ju att det varade en kort tid. För jag insåg ju att jag inte ville dricka.
O detta skyddandet man håller på med för att skydda missbrukaren från skammen o skulden han bär på, för att han dricker o gör andra illa.
Det finns mycket att skriva om medberoende o möjliggörandet till en missbrukare. men jag stannar här tills vidare.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Puttar 
Ja vad ska man säga. Känner igen mig som både medberoende och möjliggörare. Vill ha hjälp ur det och behöver också hjälp men vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Har varit i kontakt med en rad olika personer men får inte riktigt napp någonstans. Skulle behöva ha en person som kunde ta min hand och sätta sig ner och hjälpa mig reda upp mitt liv. Har förutom den sorg och psykiska smärta som detta orsakat mig även fått stora problem ekomomiskt Har blivit utsatt för bla stöld, urkundsförfalskning, bedrägerier mm av en av de personer som lever allra närmast mig. Hur gör man för att gå stärkt ur något sådant?
Söker och söker men finner inte något. Snart ger jag upp…
#7 Jag känner igen mycket av det du skriver. Det blir en ond cirkel och man hamnar i "dumheter" som jag själv kallade mitt beteende. Man litar på fel människor.
Det jag säger nu kanske låter konstigt och kallt, men den som hjälpte mig att få den hjälp jag behövde var ett personligt ombud i min kommun. De är helt obundna och för inga journaler, man behöver inte ha någon diagnos. Men känna att allt är en röra och att man mår dåligt av det. Alla kan söka. De lotsar sedan vidare till eventuella andra kontakter man behöver, de kan ringa företag och hjälpa en ordna upp räkningar med mera.
Sedan behöver man ofta samtalskontakt och annat. Jag hade även hjälp hemma ett tag (jag var ett vrak). Jag har ju diagnos i botten, men det var medberoendet som förstörde min självkänsla.
Med vänliga hälsningar Lisa
fröken medberoende - varmt välkommen hit! 
Har du varit i kontakt med BOJ - Brottsofferjouren. Här är deras hemsida:
Och Al-Anon är ju medberoendes stödgrupp. http://www.al-anon.se/
Hos dem gick jag på underbara gruppsamtal.
Du får titta här om det finns något möte nära dig: http://www.al-anon.se/alalist.asp
Vill du ringa dem så går det också bra:
"Al-Anon kontakttelefon: 070-610 96 61
Telefontid tisdagar kl 19-21. Övrig tid telefonsvarare med möjlighet att lämna meddelande."
Sedan kan du ta kontakt med kvinnofridslinjen som är en stödlinje för utsatta kvinnor.
"Kvinnofridslinjen är en nationell stödtelefon för dig som utsatts för hot och våld. Du som är anhörig eller vän är också välkommen att ringa till oss. Vi har öppet dygnet runt och du ringer oss gratis oavsett var du bor i Sverige. Ditt samtal syns inte på telefonräkningen.!
Tel: - 020-50 50 50
Hemsida Kvinnofridslinjen
Jag förstår att det tar ett tag att komma ur detta, men det kan nog vara bra att anmäla denna personen, både för din skull och andras skull och även för dennes skull.
Jag finns här! 
Kram
http://personligtombud.se/ (man kan mejla).
Anledningen till att jag tror att man behöver en person som nystar åt en, är att det är för mycket att göra själv, och allt ska inte göras på samma gång.
Med vänliga hälsningar Lisa
Tack för alla fina tips. Har varit i kontakt med BOJ via mail men inte fått tag på dem via telefon än men ska försöka ännu mer.
Har även varit i kontakt med AL-Anon men de kan inte hjälpa mig då jag inte är anhörig till en alkoholist.
Jag har polisanmält personen i fråga och det har varit och är en väldigt jobbig process. Rättegång kommer nog att hålls detta halvåret och jag måste vara med då jag är målsägande i ett flertaal av fallen och bara det känns superjobbigt.
Ska fortsätta att leta efter stöd och hjälp så länge jag orkar. Har ni tips på hur man kan få kontakt med andra i en liknande situation för att bli stöttad och stötta?
Har inte haft kontakt med PO men ska kolla upp om en sådan kontakt kan vara något.
Tack!