Anhöriga iFokus

Anhöriga

Etikett: adhd-add
Läst 2991 ggr
Håbe
1

Lite gnäll om ingenting egentligen :-)

Vet inte riktigt vad jag vill med det jag skriver nu. Bara att få ur mig tankarna kanske..

Det är bara det att jag ibland blir så trött och ledsen över att ingen förstår hur fruktansvärt påfrestande det är att leva med adhd i familjen. Spelar ingen roll att man försöker förklara situationer som uppstår pga det, det är ändå som att man inte blir tagen på allvar.

Jag älskar min son. Djupt och innerligt. Jag är stolt över den fantastiska lilla person han är och mitt hjärta blöder över att han får kämpa så mycket hårdare än andra i så många sammanhang. Jag älskar honom med eller utan adhd. På många sätt så kanske adhd:n gör att känslorna är ännu starkare. Vi får slita så mycket tillsammans. Men sanningen är också att han är skitjobbig! Det tar så fruktansvärt på krafterna att alltid försöka planera och förutse vad som, eventuellt, skulle tänkas komma att leda till ett utbrott. Man måste strukturera upp varje dag och utrymme för impulser eller spontanitet finns inte. Då går hans värld under. Jag behöver hela tiden ha i huvudet vad som händer nu, vad behöver jag göra, vad behöver han veta, vad behöver han ha med sig, när måste vi börja göra oss i ordning, hur kommer han att reagera…..Händer det något som gör att något av ovanstående plötsligt förändras så kommer en jättekonflikt som ett brev på posten. Jag behöver hela tiden läsa av hans kroppsspråk och hans signaler så att jag åtminstone har en chans att försöka hjälpa honom att bromsa innan det är för sent och han är utanför ett tillstånd där det är möjligt att få stopp på honom utan att det blir total härdsmälta.

För ett halvår sen vaknade jag en morgon och bara orkade inte mer. Energin hade totalt dött. Var sjukskriven några veckor. Låg bara hemma och grät utan att veta varför. Orkade ingenting.

Just nu har vi gått på utbildning och känner att vi börjar få hyfsad struktur på tillvaron, men det är som att gå barfota på ett golv fullt med krossat glas nästan hela tiden.

Så pratar man med andra- vänner, kollegor, anhöriga… så som man gör. -"Hur har helgen varit?" -"Hade ni trevligt på resan?" o.s.v. Man försöker förklara när man kommer på morgonen, efter att ha haft en jättejobbig morgon, att idag var det tufft. Jag känner mig lite ledsen för det var riktigt jobbigt. Ska det alltid behöva vara så här….? Och man får alltid tillbaks, mer eller mindre, att så där är ju barn och jodå, de har också stressigt på morgnarna. Deras barn har inte heller koll på sina grejor, deras barn är också uppkäftiga och sätter sig på tvären. Det är så barn ÄR helt enkelt.

Jag vet att det inte är någon tävling om vem som har det värst. Vad vet jag om hur de har det hemma? Men det ÄR INTE så här att ha barn. Barn ÄR INTE så där. Jag har fler barn. De har också såna stunder, med trots, tjafs och konfliktfyllda stunder. Men det är i mikroformat i jämförelse! Det ÄR inte så att ha barn. Det ÄR så att ha barn med adhd. Som sagt, jag vet egentligen inte riktigt vad jag vill med det jag skriver. Bara tycka synd om mig själv en liten stund antar jag, innan jag rycker upp mig och kämpar på igen. Men det skulle vara så himla skönt om någon, bara någon gång, kunde ge lite bekräftelse och faktiskt förstå hur jäkla jobbigt det är ibland.

Färdigklagat för den här gången Cool.

BaraLisa
0

Jag har adhd. Folk säger samma sak när jag försöker berätta. Jag har slutat berätta för kleti och pleti, det går inte för dem att förstå. Det är så. Som att försöka förklara för en som föddes blind hur färgen blå ser ut….

Det är kanske ingen tröst, men försök omge dig med folk som har personlig erfarenhet eller stor empatiförmåga. Det underlättar mycket. Umgås mer med folk som har adhd. Plötsligt kommer du vara en stjärna Oskyldig

Med vänliga hälsningar Lisa

Håbe
0

Ha ha, ja det är ju ett alternativ förstås Skrattande.

Det är ju inte det att man vill att folk ska tycka synd om en heller. Det är ju inte synd om mig för att jag har min son!!! Aldrig i livet! Men att bli lite klappad i ryggen någon gång då och då vore skönt. Det kan faktiskt vara det man behöver för att orka en dag till.

Evahelene
0

Jag förstår rätt bra hur det är. Det där med att planera och struktuera, försöka att hindra "ändrade planer" så gott det går o.s.v. får man lov att göra när man har barn med autism/autismspektrum-störning också. Snacka om att sådana barn kan sätta sig på tvären…*phuh* Så, jag förstår väldigt väl hur den biten känns!

Har du kontakt med FUB? Annars kan du prata med kuratorn på barn-habiliteringen (hoppas verkligen att ni har kontakt med en sådan! Det är guld värt!). Kanske kanske har habben en föräldragrupp…

Sluta aldrig hoppas, sluta aldrig be. Sluta aldrig önska - under kan ju ske!

Håbe
2

FUB? Vad är det? BUP hade vi kontakt med för utredningen men sen har vi verkligen fått klara oss själva. -"Din son har adhd, tack och hej liksom". Inte ett ord om vad det innebär eller vad vi gör härnäst. Det tog två månader innan vi fick hem utlåtandet och när det väl kom så upptäckte vi att han också hade autistiska drag i sin diagnos. Det sa de inte ett ord om trots att jag faktiskt frågade om det. Jag var ganska förvånad över adhd-diagnosen eftersom jag själv trodde att det var AS. Idag, men mer kunskap, ser jag att adhd diagnosen är rätt.

Vi är nu inskrivna på adhd-center och har gått på en väldigt bra grundkurs där. Skönt att träffa andra i samma situation. Men där är all verksamhet i stor grupp. Någon individuell hjälp har vi inte fått. Inte heller någon genomgång av just min sons svagheter och styrkor. Ingen information om var vi kan vända oss eller vilken hjälp vi kan få. Inte förrän nu på kursen alltså, 6 månader efter diagnosen.

Tack och lov tillhör vi inte dem som fått kämpa med skolan. Där har vi bra samarbete. Han fick en trygg och bra, äldre, lärare som klappade om mig och sa -"Det här hjälps vi åt att fixa du och jag. Det kommer att gå jättebra." Och det har det gjort så här långt.

Evahelene
0

Kom på en (viktig) sak…Det var inte FUB jag tänkte på, det var Attention. Läs deras hemsida så ser du om det kan vara något för dig.

Det var då väldigt svagt av BUP att inte informera om och skriva in din grabb på barnhabiliteringen! Och att dessutom skicka hem utlåtandet! Förvånad Utlåtandet ska man få muntligt - en s.k. återgivning - efter att utredningen är klar. För det kan väl inte bara vara Västerbottens landsting som har den bestämmelsen??? Jag tycker att du ska ringa till den som skötte utredningen och begära ett möte.

[Forest]
2

Åh vad jag känner igen det du skriver… Bra att du tog upp detta hoppas på lite svar för vi inväntar själva att tonårssonen ska få en riktig utredning pga slarvig utredning "ej fullföljd" ska göras om. Sen han gick i 3e klass har vi kämpat, energin går åt snabbt. Hoppas att du TS får hjälp, kämpa på och stå på dig.

Håbe
0

# 5 Jag har förstått, genom den föräldrautbildningen på adhd-center vi just gått, att det är väldigt olika i hur BUP fungerat. Vissa har fått massor av stöd och vissa, som vi, har fått "bråka" för att få hjälp. Och den hjälp vi egentligen har bett om är ju en förklaring på "vad är adhd och vad gör vi nu…?" Som tur är så finns det massor av bra sidor på nätet att läsa på och adhc-center är superbra. Jag tror vi fått svar och kunskap om de mest grundläggande frågorna. Sen får vi ju lära oss varteftersom.

Vi ringde BUP efter några månader och bad om ett nytt möte och bad även att få en annan handläggare. Det var bättre och vi fick väl lite information om vad BUP kan erbjuda men egentligen ingenting om just vårt barn.

Just nu är jag mest frustrerad över att liksom inte bli trodd. Eller bli tagen på allvar snarare. Just i vardagen är det ju vänner och kollegor man pratar med. Man kommer till jobbet kl. 7.30 och är helt slut för att man haft en riktigt jobbig morgon hemma. Klart man vill försöka förklara varför man är så låg. Och visst, kanske få lite sympatier också… Men det är just det, att ingen verkar fatta hur totalt energislukande en liten 7-åring med adhd kan vara. Vissa dagar värre än andra. För det mesta så är det lugnt. För egen del alltså. Mitt behov av att bli lite "duttad" med är för det mesta inte så stort. Jag är ganska stark och är typen som biter ihop och kämpar på, men vissa dagar känner man sig verkligen inte större än en 7-åring själv och skulle verkligen behöva att någon kunde se och bekräfta det.

#6 Som jag skrev så verkar det verkligen vara många som inte alls fått den hjälp de behöver. Bedrövligt att man ska vara så utlämnad åt slumpen. Att man lyckas hamna i händerna på någon som faktiskt förstår att just mitt barn, min familj inte bara är en i högen, utan bemöter oss utifrån våra behov. Hoppas ni ska få lite svar snar. Trist att han har behövt gå så många år utan att få den hjälp han behöver. Det är så onödigt, för det är ju så enkelt egentligen.

Anonym
1

Förstår inte alls hur det är, men förstår att det är jobbigt. Och att det är frustrerande att andra inte förstår eller försöker trösta med att det är normalt, fast att det inte är det.

Det är bra att du skriver av dig och självklart älskar du inte ditt barn mindre bara för att det ibland känns övermäktigt. Klapp på axeln till dig! :)

[Forest]
0

7 ja saken är den att han slänger ut sig rätt dumma komentarer o i den åldern kan man få rigält med stryck med. kläcker han något till fel person eller fel grubb, ja det är detta jag ser faran i att han blir större. Jag har läst så mycket jag kan men pga dyslexi jag har så orkar jag inte läsa mängder text.  Jag hoppas att vi får lite mer svar på torsdag då vi ska igen på möte o hur vi ska gå tillväga, som sagt är några år vi legat på o nu ska han ut på egna ben o klara sig i "vanlig" skola.

Är det någon som har bra tips på böcker eller info kanske bra film om just adhd, jag/vi/skolan tror han har det. vill gärna ha lite mer kött på benen, har han inte detta så är det ändå bra att kunna lite om adhd :)

Evahelene
1

#9 Jag tänker på att han slänger ur sig dumma kommentarer…du tror inte att han kan ha Aspergers Syndrom eller någon annan (håll i dig, nu kommer ett krångligt ord) autismspektrum-störning? Min ena son som har en sådan diagnos kunde kläcka ur sig "dumma kommentarer" och jisses så många slagsmål  lärarna fick stoppa på grund av det! Egentligen så var/är han bara helt ärlig och säger precis som han uppfattar allt. Om en tjej t.ex. frågade "visst är den här tröjan fin?" och han inte tyckte det så sa han nej. Eftersom hon frågade vad HAN tyckte.

Det finns en bra bok, ganska lättläst, som heter "Varför vill ingen leka med Dennis?" Den verkar vara slutsåld överallt, men biblioteket bör ha den.

Du kan läsa om autismspektrum-störning här.

[Forest]
0

10, tack för boktipset o ska verkligen fundera lite om detta, det låter inte nu som det klingar riktigt in på honom just nu men ska ta detta med pyk nästa gång o se vad de tror oxå. Men visst kan han ha den störningen oxå :)

Idag har vi vart på möte igen o kom fram till mediciner nu ska sonen själv fundera lite på detta då han ändå har rätt att säga sitt oxå. Det är allså mycket som stämmer in i adhd och olika kan de vara men han har för mycket som stämmer in på just typiska dragen av adhd.