Oförstående personer.
Har själv ADHD, och har länge tänkt på ifall jag ska gå ut med det till alla? Har självklart berättat för mina vänner, men andra hur skulle dem reagera?
ADHD känns ofta som en förolämpning, folk frågar en "Har du ADHD eller?" När man blir lite sur, eller något liknande. Har länge velat ha ett armband som det står "ADHD" på. Men vet inte ifall jag vågar. Är rädd, rädd för andra. Elaka kommentarer mm…
Jag lyssnar inte på nerklankande saker fatkist det gäller allt. Är det så att jag har gjort något helt galet fel får man be om ursäkt men att folk ser adhd så negativt är säkert för dom inte kan något om det. En person som kanske är livlig slänger folk komentar att har du adhe eller damp osv. Jag hoppas att du slår dövöra till, sen ska du inte skämmas för det. Jag sa till min son se det som en gåva en gåva inte alla får andvänd den väl o gör något bra av det :)
#1 Tack det där hjälpte faktiskt lite! Ska försöka få alla kommentarer att rinna av mig…Men det är ändå svårt!
2, Låt det rinna av. Du får en bamsekram o tänk på den när någon faller en komentar :)
Jag känner också så, just när det kommer till min adhd så är jag jättekänslig och utan skydd. Just för att jag vet att det de säger är ofta sant, men det är inte av den anledningen som de tror. Jag jobbar på det.
Med vänliga hälsningar Lisa
Skämms inte, ta nya tag! Tycker ideen med armbandet var jättefint, kanske rent av att jag snor din idee och gör ett sådant till mig själv, så är vi två:) Om det går bra att jag tar din idee?hehe
Tycker ofta att jag har haft tur som inte blev som "alla" andra:)
#5 Du har fan sant! En kille i klassen kallade mig för "ADHDsäremobarn" (Vacker ordkombi tycker ni inte de?
För jag slog honom. Tyckte själv jag kunde slå honom han var dum… Och han sa också att jag borde ta piller och mitt svar var "Det tar jag redan." helt bestämt. Hela klassen stannade upp och tittade, haha. Låt folk ha sina bestämda jävla åsikter om vad ADHD är, och tro att vi är dampiga konstiga barn som bara slåss och skriker hela tiden. Men på insidan vet vi alla hur vi faktiskt är, och dom som tror så mycket om ADHD och inte vet fakta behöver inte vara mina vänner! Behöver inte konstiga människor som bedömer en människa pga. diagnoser, sjukdomar mm.
Go go go! Nu har vi fått upp lågan, hoppas det smittar av sig på dig ts!
#6 kanske du ochså kan ha det där armbandet så är vi tre:P
Udda och unika inga andra lika, ibland tror jag att vi alla adhdare är till för att förändra världen och samhällets trånga syn på människan.
Folk som har kommenterat mig på samma "underbara" sätt som #6 beskrev kallar jag avensjuka!
Då brukar det bli tyst…"avensjuka- varför skulle vi vara avensjuka på dig?
För att jag har adhd och det gör att jag kan se saker hur en annan synvikel än du och det retar upp dig som f*n eller hur?
Du kommer aldrig kunna uppleva livet på samma sätt som jag, och nu när du kallat mig för det ena och andra kommer jag inte berätta för dig hur det känns att ha adhd, du missade en unik chans att få ta del av nått med din attityd otur för dig!
Jonas Game har gjort en låt som är så skön blir glad av den, kolla gärna youtube den heter ADHD :)
#0 Dem som är negativa och kommenterar illa om diagnoser vet inget om dem. Jag ha gjort olika saker för att förklara för omgivningen. Föreläst om AS på bibblan, berättat för dotterns klass (då i 3:an) om adhd och om hur hon fungerar samt förklarat för andra i olika åldrar att just ordet adhd innerbär inte direkt energitupp utan att alla är olika och alla med diagnoser i olika bokstäver är olika.
Jag har GAD. Har också tänkt det här med att "ha ett armband" med GAD eller en t-shirt. Så får folk komma fram och fråga vad det är.
Så skönt att inte "va.som.alla.andra"!
Kram
www.lerigahander.blogspot.com
#9 Skulle vara skönt att ha det.
Men jag tror ADHD skulle vara svårare att ha som armband eftersom folk "vet" eller dom tror dom vet mer om det…
Och det finns nog mer fördomar, hade själv aldrig hört talas om GAD innan.
Kram!
Jag har också ADHD samt lite andra diagnoser. Jag är också livrädd för vad andra ska tycka. Man hör så mycket negativt prat om olika neuropsykologiska diagnoser. De gör så att man blir rädd och skäms för att komma ut med sin sjukdom.
De finns så mycket fördomar. Men de är ju väldigt tyngt att försöka vara "normal" i andras ögon. Man sätter så stor press på sig själv försöker klara av saker som man kanske inte klarar av. Bara för att det är så "normala" människor ska göra eller bete sig. Det är tyngt att skämmas över något man inte behöver skämmas för igentligen. Men samtidigt vill man ju inte att andra ska tycka olika om en bara för att man har en del svårigheter.
Många lever bara i sin perfekta box och förstår sig inte på de med svårigheter. De förstår inte att svårigheterna man har sätter käppar i hjulen för en varje dag , varje dag är en kamp. Man är orolig för framtiden , ekonomin och allt annat för man vet inte vad som ska hända. När de kanske drar in ens aktivitetsersättning. Bara för att det inte syns så finns det inte. De är så många i samhället ser oss enligt mig då.
Men ska jag vara ärlig så tror jag inte att en "normal" person fattar vad vi går igenom varje dag. Och jag tror inte de förstår att detta är något vi kommer kämpa med resten av livet. De är inget som bara försvinner. Jag tror det skulle hjälpa mycket om samhället och även kanske personer man har runt omkring sig hade en helt annan förståelse för oss med ADHD och liknande diagnoser.
Då hade vi kanske inte behövt "gömma" oss och oroa oss för vad ska andra tycka. Då kanske man inte hade uppfattas som lat bara för att det tar lite längre tid för oss att göra vissa saker än andra. Jag är så trött på att de flesta har åsikter och fördomar mot något de inte vet något om.
Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits