Anhöriga iFokus

Anhöriga

Etikett: psykiska-sjukdomar
Läst 1985 ggr
Anonym
0

Min mamma har fått...

något slags av ett nedfall.

Hon har add och är självmordsbenägen och nyligen försökt igen att ta självmord.

Hon säger om det inte vore för *en särskild* skulle jag inte ha någon mamma i nuläget, jag är 16 år så det är inte så roligt att höra.

Jag vet inte hur jag ska agera eller vad jag ska säga eftersom jag är yngst och har för det mesta stängt av örona eller satt mig framför tjocka böcker och läst och ignorerat "verkligheten"

Jag vill inte att min syster ska göra allt för henne och jag vill också delta men är rädd, vill jag veta dessa saker som kan komma fram, vill jag göra detta. Givetvis vill jag hjälpa mamma men vad kan jag göra.

Hon är villig att ringa till en nära på kommunen men psyket i stan totalvägrar hon och hon kommer bli rasande om man ringer dit själv.

Medarbetare kan ändra grupp om den är fel

Emaljoh4
1

Vill krama om dig! Du ska inte behöva gå igenom detta! *KRAM*

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Jess89
0

Det är svårt att veta hur man ska reagera i en sådan situation. Jag lider verkligen med dig, du har ingen släkting du kan be hjälpa din mamma?

Du är bara 16 år och ska inte behöva ta ett sådant stort ansvar för din mamma. Hoppas för din skull att det löser sig på bästa sätt, styrke kramar.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

mayolica
0

Din mamma behöver få profesionel hjälp av något slag. Det är inte rätt att någon som är 16 år ska ha så stort ansvar för sin mamma. Visst kan du vara delaktig och hjälpa till,men huvudansvaret  ska inte ligga hos dej.  Inte heller din syster ska behöva ta hela ansvaret och göra allt för henne,men hon är kanske ändå "vuxen"och har mer erfarenhet av att hantera situationen? så du kanske ändå borde prata med henne? Till att börja med kanske du/någon skulle kunna prata med den personen på komunen som din mamma går med på?  Du behöver en vuxen person som kan stödja dej och att det finns någon myndig person som får ta huvudansvaret för din mamma.

Hoppas att ni finner någon lösning som fungerar. Lycka till.

~ mayolica ~

[JoannaStridh]
0

Gud vad jobbigt det låter, hoppas det löser sig! Och som sagt din mamma behöver professionell hjälp.

Styrkekramar!