Anhöriga iFokus

Anhöriga

Etikett: adhd-add
Läst 3131 ggr
Livgenomhund
2

Förvänta stöd av anhöriga?

Hej!

Detta inlägg har jag lagt under "bokstavsfolk", men jag skulle hemskt gärna vilja "höra" om er anhörigas erfarenheter och synpunkter. Jag vill inte belasta min familj, men tyvärr är jag nog tvungen till det om vi ska leva tillsammans.

Tack för att ni orkar läsa!

Hej!

Jag har nyligen fått diagnosen add. Efter att varit sjukskriven för utmattningsdepression så var det en lättnad att få veta varför jag inte blev frisk. Jag har under lång tid förstått vad jag har behövt för att må bättre, men det är svårt att få folk omkring mig att förstå när man inte är så bra på att förklara :-(

Jag ska träffa arbetspsykologen på min mottagning i dag och har en massa tankar. Hur har det varit för er andra? Kan man förvänta sig stöd av anhöriga? Alltså den man lever ihop med (eventuellt svärmor som är här ofta)?

Förväntar sig vården att man får stöd "hemma"?

Nu menar jag inte att min man ska springa och passa upp mig på något vis eller tassa på tå omkring mig - utan kan man förvänta sig att man prioriterar min hälsa under ett tag? Att min man (och även svärmor) lyssnar på mig när jag förklarar att t ex när de samlar ihop olika saker som de tycker är i vägen och lägger i en skål/låda och sätter någonstans så blir det ett problem för mig? Kan jag "kräva" att de stannar upp, lyssnar på mig (med öppet sinne i stället för att utgå från att jag vill bråka) och att vi hittar en lösning som fungera både för mig och dem?

Just nu känner jag att jag vill be arbetspsykologen hjälp med att klara mig helt ensam? Är trött på att be om att vi ska försöka "prioritera" min hälsa ett tag.

Hur har det varit för er? Har era anhöriga velat vara ett stöd för er? Har era nära tyckt att det varit viktigt att förändra ert gemensamma liv så att ni har fått möjligheten att må bra?

Min son har adhd och jag ser ingen vilja i min man eller svärmor att förstå honom. Att inte utgå från att han inte är ute efter att jäklas eller vara svår - utan att han inte kan, men vill så gärna.

Jag skulle bli jätte glad om ni ville berätta om era erfarenheter.

BaraLisa
0

Vad fint att du delar med dig och ber om råd, det finns nog mycket kunskap här. Personligen hade jag sån tur att man i Gävle har specialutbildad personal på allmänpsyk just för ad(h)d. För det tror jag att man måste ha, någonstans ifrån. Du kan ha rätt till ett personligt ombud, som hjälper dig att få den hjälp du behöver. Jag tror inte att man ska "tvinga" på sina anhöriga detta, när de "vägrar" tror jag inte att de är redo. Det är för mycket för vissa att hantera. Men be om hjälp att få hjälp, som du skrev. "Ditt jobb är att må bra".

Med vänliga hälsningar Lisa

FruJag
0

Nu var det visserligen länge sen du skrev tråden, men jag svarar ändå. Jag är gift med en man som troligen har adhd, utredningen ska börja i höst. Som svar på din fråga så tycker jag att du till visss del visst kan förvänta dig hänsyn. Framförallt respekt. Vi har alla små nycker som vi förväntar oss att andra ska ta hänsyn till. Och ibland verkar det helt orimligt. Men när man har en diagnos som förvärrar nyckerna o som gör att man inte alltid kan ändra sig. Som angörig är det där oerhört frustrerande men något man måste acceptera. Jag accepterar att min man ibland behöver få utlopp för nyckerna eller måste gå iväg när allt är kaos. Men jag accepterar inte att han vägrar försöka bryta en dålig vana (ex att lägga smutstvätt bredvid sängen på golvet o inte i tvättpåsen 2 bort) o skyller på adhd. Mitt tips är atr ge dem förståelse. Skriv ett brev om de är dåliga på att lyssna. På http://munderbar.wordpress.se finns många bra inlägg att läsa o visa. :) Sitter o sslumrar till. Så får hoppas det blev förståeligt.)

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se