En likadan dröm inatt igen
Inatt drömde jag om samma sak jag drömt om kanske 20-30 gånger förut. Drömmarna skiljer sig alltid, men det handlar alltid om samma sak: Min mamma som dog i cancer får tillbaka livet.
Jag vet som sagt inte hur många sånna drömmar jag haft de 7 åren som gått, men det är många. Inatt var den första gången på länge som jag drömde om hennes återkomst.
Drömmarna är samma inom detta: Hon kommer tillbaka, jag är överlycklig. Ibland kan hon även vara cancersjuk igen. Ibland är hon helt frisk. Inatt när jag drömde var hon helt frisk, men jag var så rädd att förlora henne igen.
Den värsta drömmen har varit: Mamma har fått tillbaka livet, men hon har fortfarande cancer, och hon kommer dö inom 5 minuter. Hon befinner sig i vår gamla trappuppgång, står nedanför trappan och gråter för att hon ska dö. Jag ber henne gå upp för trappan och in i vår lägenhet. Vilket hon gör, men varje trappsteg hon tar, desto mer gråter hon och beklagar sig över att hon har ont, och hon riktigt kämpar upp för trappan. Sedan när hon kommer in sätter jag henne i en skinnfotölj och sätter på SuperMario64 och låter henne spela sista tiden i hennes liv, för att hon inte sa tänka på att hon kommer dö.
Den bästa drömmen var så verklig, nog därför jag gillar den bäst. Jag har aldrig haft en liknande dröm förut. Hon kom tillbaka till livet, vi slängde oss i varandras armar och grät av lycka. Vi gick ut på balkongen och under oss stod massor av folk som ropade av glädje till oss. Sedan hade vi den diskussionen som jag alltid velat haft med henne sen hon dog. Och jag fick säga ALLT, allt var så detaljerat, vilket det aldrig är i mina drömmar annars. Jag brukar aldrig få som jag vill i drömmarna helt, och orden uttalas knappt. Men i denna drömmen berättade jag för henne exakt hur jag hade blivit behandlad på hennes begravning, hur alla fryst ut mig och hur jag hade bråkat med min syster. Varje ord fick jag sagt i drömmen, och hon lyssnade. Hon sa att hon blev ledsen att höra vad som hade hänt, men samtidigt var hon lugn av sig.
Det är den absolut bästa drömmen jag haft, och den verkligaste.
Har ni som förlorat era nära och kära haft liknande drömmar, att de kommer tillbaka etc? Varför drömmar man så?
Min innersta önskan och min förhoppning är att den sistnämnda drömmen, inte var en dröm. Hon pratade med mig på riktigt, vilket gör att jag känner mig lite mindre ensam och lämnad när jag tänker på henne.
Jag tror alla som mist någon man älskar någon gång har drömt om dem, att de är i livet.
Under en period när jag var ung så misste jag väldigt många människor i min närhet på kort tid. Då hade jag nästan alltid en dröm om var och en av dem och att de kom till mig för att säga hejdå. Jag är fortfarnade lite osäker på om det "bara" var drömmar elelr om det var något mer.
Men det händer att jag än idag drömmer om att min pappa elelr morbror är i livet. Det är 29 år sedan pappa dog och 24 år sedan min morbror dog. De drömmarna brukar handla om att vi gör vardagliga saker tillsammans. Med pappa är jag nästan alltid ute i skogen och går.
Det tror jag har att göra med att när jag är ute och går i skogen i verkliga livet så känner jag alltid mig nära pappa, han var en riktig skogsmulle.
I drömmarna brukar vi bara umgås och prata om saker som jag önskar att vi hade fått prata om.
Jag gillar alltid de drömmarna för det känns som att de finns hos mig även när jag vaknar.
Jag tror också att det kan vara så att vi drömmer om de som dött. Jag har varit med om det några gånger, det lustiga är att det känns som att jag ser människan levande överallt. Lite läskigt även att jag vet att människan är död.
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga