Snart jul - jag mår dåligt
Julen är för många en mysig högtid, barnens högtid! Alla barn förtjänar en lugn jul med mycket kärlek. Såhär inför jul är det mycket prat kring julpynt och liknande. När folk frågar mig om jaghar julpyntat och jag svarar att jag inte har det så blir alla så förvånade. Jag brukar barasvaraatt jag inte är någon julfantast. Isjälva verket mår jag dåligt när det är jul, alla jular sedan jag var liten här blivit förstördaoch totalt kaos de flesta gånger. Så många gånger min far har lovat dyrt och heligt att han skavara nykter, den underbara far han en gång var. De flestagånger har det börjat bra, jag och minasyskon har öppnat denjulklapp vi alltid fick på morgonen men under dagen hade far gått och smygsupit och han blev allt fullare och otrevligare, beteet sig dumt emot familjen och gjort allt för att trycka ner oss i skiten. Jag minns en jul dåhan gått upp på övervåningen före Kalle Anka, han skulle baraduschamen han somna efter att ha dragit i sig en hel flaska sprit. När han kom ner efter att Kalle anka var slut såbörjade han kalla oss för fula saker, jag var en jävla(sensur) och att det var mitt fel att han hade missat det. När mor väl hade fått honom att lugna sig skulle vi öppna julklappar, jag hade köpt pappas favoritparfym och två lotter, när han öppnade det såsa han "är det här allt jag får?" och kastade presenten påmig. Alla jular har sett ungefär likadanaut sedan jag var liten, alltid har far förstört genom att varaas kalas och varit dumma mot oss. All min julkänsla är borta, julen är laddad med så många dåliga minnen. Jag mår så dåligt när det blir jul. Jag sörjer min far, trotts att han finns. Jag har inte längre någon kontakt med. honom, jag har gett honom såmånga chanser och stöttat honom i så många år. Jag orkar helt enkelt inte längre med honom. Jag tycker även synd om mina syskon som är yngre, jag vet inte om dom kan minnas en jul som varit bra, att dom knappt vet hur mysig en jul ska kunna vara. Fy, ville bara skriva av mig. Det är extra tyngt såhär års att haen förälder som är alkoholist. Allabarn förtjänar en vit jul! Jag säger inget om att man tar en snapps till maten eller dricker på julafton, men finns det barn i närheten skaman sköta sig! Kände att jag ville skriva av mig. . .
Inte för att det är någon tröst men jag vet hur det känns. Jag har en närstående som är alkoholist och som förstörde varje jul när man kom dit. Jag hade/har ändå tur som kunde/kan fira jul med andra närstående, men lider med dig som fick julen förstörd.
Du är långt ifrån ensam. Styrke kram till dig!
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
Tack Jess, det värmer!
Känner också igen mig, även om jag inte har alkoholism nära. Men en otroligt bitter negativ mor, som lyckas förstöra alla jular, andra högtider, födelsedagar osv med sitt skrik, bråk och otacksamhet.
Inte har jag fått några presenter kastade på mig, men väl sura kommentarer. Man blir paff på vuxna människor som har mage att vara otacksamma för presenter. De ska vara glada att de får något över huvudtaget!
De senaste två jularna har jag och min son varit helt ensamma. Det är otroligt skönt, för man kan göra precis som man vill. Behöver inte klä på sig från pyjamasen, kan äta maten när man vill - vart man vill. Titta på teve utan skrik, och äta choklad en hel kväll.
Visst är det ensamt också. Mor saknar jag sannerligen inte. Men bror, mormor och mormors särbo.
Jag har hatat alla högtider och haft ångest och varit orolig långt före - varje år, varje gång. Och åkt hem helt slut för man endera har bråkat tillbaka i frustration - eller duckat och vart helt slut pga den spändheten.
Vet inte hur gammal Du är Pistenbully, men står Du inte ut - så sök samtal hos skolans kurator. Så kanske det kan hjälpa, för att stå ut hemma. Eller för att lösa nytt boende för dig (och din mor.)