Anhöriga iFokus

Anhöriga

Etikett: negativt-jobbigt
Läst 2232 ggr
[Spökriddare]
0

Jag orkar inte mer...

All min livslust har försvunnit… Jag vill bara försvinna. 

Några tips på hur man kan må bättre?

Jess89
1

Om du behöver prata med någon kan du alltid skicka iväg ett mail till mig.

Annars skulle jag föreslå att göra saker som du tycker är roliga. Kan exempelvis vara att umgås med djur, vänner eller motionera.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

pv60
3

Gör en lista på vad som är tungt/jobbigt.

Fundera på vad som behövs för att lösa problemen.

Fundera på VEM som ska lösa problemen.

Fundera på NÄr problemen ska lösas.

Gör en inbördes ordning.

Prata med någon om dina funderingar. Kanske får du tips du inte tänkt på, nya infallsvinklar eller bara ny livslust av att prata av dig lite.

Med lite distans så blir problemen mindre.

Vi brukar göra så när maken mår riktigt dåligt av yttre krav. När vi gör en lista så blir det lättare att beta av en sak i taget. Vi bestämmer vilken dag olika saker ska göras. Resten av dagen/veckan är totalt utan krav.

Lycka till❤️

Intehärutandär
2

Jag som varit sjukskriven 1 år nu för utmattnings-depression och delvis varit helt apatisk, håller med # 2. 

Gör en lista och våga be om hjälp. 

Då jag mår riktigt dåligt, så ser jag bara högen av måsten växa - och så känner jag mig ännu mer värdelös för jag inte orkade göra en enda sak. Är också helt ensam med min tonårs-son som har sina bekymmer, så jag ska bolla bådas måsten och bekymmer. Då jag inte har något nätverk eller har svårt att be om hjälp - då jag alltid fått klara av allt själv, så har det varit svårt att sluta vara så envis. 

Men nu har jag hjälp av min psykolog, som hjälper mig stapla upp det viktigaste, berömma mig vid framsteg (Det kan vara att bara låta disken stå och ända kunna må hyfsat bra trots det). Och hjälpa att tjata på andra myndigheter och sjukvård om hjälp. 

För mig var det ett hallelulja-moment då han sa att HAN kunde fixa ett nätverks-möte. Du? Inte jag? Va? Blev så paff att jag inte visste vad jag skulle säga. :)

Nog om mig, prata och ta en sak i taget - och lär dig mindfulness (Andas och lev NU, inte då eller i framtid).

Jess89
0

Hur känner du dig känns det bättre idagsläget? det brukar kunna lätta lite när vädret blir bättre. 🙂

[Spökriddare]
0

#4 Jo, lite bättre mår jag väl. Men det är ändå ganska virrigt :(

Jess89
0

#5 Går åt rätt håll i alla fall 🙂

Denna kommentar har tagits bort.