Min mor och vår osunda relation..
Hej!
I skrivande stund är jag så fruktansvärt ledsen, håller på att brista.
Jag är en 18 åring med en mor som är lite för förtjust i alkoholen. Utöver det har hon under min uppväxt knaprat insomningstabletter så snart livet blev för tufft för henne. Dessa gör att hon blir virrig, inte kan formulera meningar, vinglig m.m., som om hon vore riktigt riktigt full och dagen efter brukar hon inte minnas vad som hänt.
Jag klarar inte av att hon dricker, vi ses en dag i veckan och då tänker man att då bör hon väll kunna hålla sig borta från vinet, ölen, jag menar hon är arbetslös, måste hon tvunget dricka så kan hon göra det vilken dag som helst men nej, så fort jag är hemma så måste hon dricka.
För att vara tydlig, min far lämnade henne pga tabletterna och alkoholen och när hon dricker ser jag en liten del av den person hon är när hon knaprat tabletter, jag mår dåligt om det så bara är ett glas vin hon tar, hon blir inte elak av det men efter allt som hänt när hon varit påverkad, efter att ha fått höra en gång att hon värdesätter alkoholen mer en mig är det svårt att hantera, även om hon idag skulle säga det motsatta..
För två veckor sedan när jag precis blivit brutalt dumpad åkte jag hem till min mor, förkrossad och i sökan efter tröst. Dagen var planerad, hon skulle ta hand om mig och jag skulle försöka må bra. Klockan 2 sitter hon med sin ölburk, jag vädjar till henne om att låta bli men nej, det skulle bara bli en öl, inget mer. En timma senare är det ett glas vin jag finner i hennes hand, men saker och ting har gått alldeles för snabbt, hon vinglar redan och då inser jag att hon även tagit tabletter. Så vi börjar bråka för att jag vill att hon skall lägga sig och sova "ruset" av sig men i detta läge är det redan försent, tabletten har fått motsatt effekt och hon snurrar omkring och pratar nonsens när hon börjar leta efter och trycka i sig fler tabletter. Det slutar med att det hela blir våldsamt när jag försöker hindra henne(Hur många har hon tagit? En dödlig dos?), hon sliter mig i håret och jag slår vilt omkring mig för att hon skall släppa… Mitt hår är det ända jag är nöjd med hos mig själv, det har äntligen blivit lite tjockare och hon slet av så mycket… Det har gjort det svårt att glömma.
Men hon sa att hon skulle bättra sig, försöka låta bli att dricka…
Idag sågs vi för första gången på två veckor, och hon dricker, först ett glas vin, försäkrar mig om att det inte blir mer, sedan ytterligare ett… Jag älskar min mamma, hon är ändå en bra person, om man bortser från drickandet. Men det sårar så mycket, hon sviker så ofta, får mig att må så dåligt.. Det är en sån osund relation och hon vägrar erkänna alkoholen som ett problem trotts att hennes far också var alkoholist.
Hon har även alltid tävlat med min far om min kärlek, hon har baktalat honom och frågat mig vem jag älskar mest så länge att jag inte ens vet när det började, samtidigt har hon flertalet gånger hotat att ta livet av sig, det är svårt att fullhjärtat älska en sådan människa.. För två år sedan slog hon sönder mitt fönster efter att ha knaprat piller då hon var "utelåst"(grannen kom över och öppnade dörren som inte alls varit låst,), det blir svårare och svårare att hantera, både tabletterna och det lilla av den person hon blir av dem som jag kan se när hon dricker.
Jag undrar, ni andra anhöriga, vet ni om det finns något jag kan göra?
Hon förstör både sitt eget och mitt liv. Då när hon tog tabletter för två veckor sedan skulle hon samma dag färga en väninnas hår, hon har ingen aning om vännen överhuvudtaget kom. Hon skrämmer sig själv men vägrar förändra sitt beteende.
Mvh Frida
Jag är också uppvuxen med en alkoholiserad förälder och det var ingen barnlek. Bor du själv eller bor du hos din pappa? Lät som att du inte behöver träffa din mamma varje dag.
Jag förstår om du verkligen vill ha kontakt med henne men det är bara hon som kan besluta sig för att sluta. Du kan inte göra något åt saken. Jag skulle råda dig till att ta avstånd från henne och prata med någon(om du inte gör det redan).
Jag kan känna ibland att jag skulle vilja ha kontakt men vet att så länge min pappa har problem med spriten funkar det inte. Det gör för ont att riva upp alla sår igen, jag orkar helt enkelt inte.
Självklart är det upp till dig men tror att du mår bäst av att inte träffa henne.
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
Jag bor under vardagarna på internat, helgerna innebär en dag hos mamma en hos pappa. Min far är som tur är en väldigt stabil person så en nära förälder har jag, tyvärr är ju det en nagel i ögat på mamma men ja, är väldigt glad för min pappa.
Jo, jag är så delad i det hela då hon egentligen är snäll och jag kan må väldigt bra med henne så länge hon inte rör vinet/ölen men det är som sagt där det brister. Hon blir dessutom bara provocerad av att jag kommer med åsikter om hennes drickande.
Jag är rädd för att bryta kontakten, älskar ju henne ändå, men samtidigt kanske det är det ända jag kan göra för att driva henne i rätt riktning? Det känns som att det är det ända jag inte gjort och det jag försökt med har ju misslyckats… Inte ens efter att ha slitit av mitt hår.. Det trodde jag skulle bli en vändpunkt, det ända positiva i händelsen..
Förlåt om jag uppfattas som gnällig.. Är rätt emotionell just nu..
Och tack så jätte mycket för svar!
Jag förstår precis vad du går igenom. Jag gick igenom precis samma sak för några år sedan, det är jobbigt att ta steget men otroligt skönt när man gjort det. Jag har många gånger känt att jag skulle vilja ha bra kontakt med min pappa eftersom att jag är uppvuxen där, men det finns gränser. Det är bara din mamma som kan bestämma sig för att sluta missbruka. Jag tycker att du ska fokusera på dig själv eftersom att hon får dig att må dåligt. Finns det någon kurator eller liknande du kan prata med?
Det brukar underlätta. Själv besökte jag eleonoragruppen som var väldigt givande. Eleonora gruppen är för alla som är anhörig till missbrukare. Det kändes skönt och veta att man inte var ensam och man behöver inte säga något om man inte vill. Det finns flera ställen du kan besöka om du vill ha stöd.
Lycka till och jag hoppas att du beslutar dig för det bästa, Styrke kram.
Tack så mycket!
Kurator finns att gå till men får erkänna att jag har svårt att bara öppna upp sådär för en vuxen, det hela har alltid varit en sak som endast fått tas upp inom familjen och det har varit väldigt hych hych..
Sedan har jag svårt att lita på vuxna med inflytande, lätt att bli skadad om man är för öppen mot någon.
Jag skall erkänna, föll tillbaka, träffats igen i helgen men denna gång var det bättre. Det är så skönt att prata med henne när det inte finns något i vägen. Berätta om intressen, vad som händer odl.. Men så kan det ju också vända… Men det är den där mor och dotter känslan, när man kan vara hur öppen som helst för hon är min mamma som lockar och drar i mig, för de stunderna existerar och då mår jag bra.
Jag är så tacksam för ditt stöd, det är så mycket lättare att prata när man är anonym..
Jag vet faktiskt fortfarande inte vad jag skall göra, men jag tänker inte tolerera att hon dricker när jag är hemma, då är det mig eller alkoholen.. Blir det värre får jag klippa banden bäst jag kan antar jag..
Låter lite som att du är osäker på att avslöja "hemligheten" för omstående. Jag var precis likadan, jag inte ville avslöja det för någon utan att det skulle hållas inom familjen. Vilket innebär att du skyddar din mamma, som inte är en bra lösning. Men efter att en släkting sa att vi skulle gå på möten för anhöriga insåg jag att jag inte var ensam och kände igen mig i vad de sa.
Det var intressant de som sades på mötena och du behöver inte säga något. Det gav mig mycke och sakta men säkert började jag att berätta mer om vad jag hade varit med om. Det jobbiga brukar vara första gången ju fler gånger du berättar sanningen är det enklare. Så känner jag i alla fall.
Jag personligen skulle inte ha någon kontakt med min mamma hur gärna jag än ville om hon var i samma sits. Jag vet inte hur din mamma är men risken är att du kommer bli besviken på henne igen. Men det är bara du som kan avgöra hur du ska göra.
Angående kuratorer det finns bra och vissa är lättare och prata med. Trivs du inte med någon kan du alltid byta. Jag har haft ett par kuratorer genom åren och har haft vissa jag stor trivts med.